tisdag 26 maj 2009

26:e maj (2)

Hej!


Idag var jag som sagt och lyssnade på moderaternas Per Schlingmann och Pär Henriksson. De talade om moderaternas satsning på webben och internet. Det är en väldigt stor satsning nu på internet och jag antar att ni sett kampanjbloggen och eu-bloggen. Det kommer att bli ännu större satsningar till valet 2010. Det finns en egen avdelning som bara jobbar med nya medier inne i stan. Fyra personer arbetar där. De gör det mesta av produktionerna själva. De är verkligen jätteduktiga.

Kolla in kampanjmotorn och gör din egen kampanj. Till alla i kvarteret där du bor kanske. Man kan bland annat där göra egna små Flyers om man vill. Per Schlingmann uppmuntrar alla att sprida sina kontakter och försöka fånga upp dem så mycket som möjligt. Det handlar inte bara om centralstyrda kampanjer där få sitter med informationen på eget rum. Nu handlar det om att så många som möjligt ska delta. Och uppmanas att rösta i EU-valet.

När jag ändå var inne i stan så fixade jag lite kampanjmaterial; Gunnarbroschyrer, knappar och små visitkort och ”rösta på Hökmarkknappar”. Tar med det som inte gått åt till helgen. Har fått en massa flygblad att dela ut. Men undrar om det gäller hela Österskär – vem har hand om utdelarorganisationen här? Eller ska jag dela ut alla?

Jag startade också en valdagbok som en blogg där jag lägger upp de här anteckningarna och annat smått och gott från förbundet som kan vara av intresse inför valet. Säg gärna till om ni vill ha med länkar och annat så kan det kanske växa till ett bra kampanjställe med all information samlad. Många andra moderatföreningar har visat intresse för min valdagboksidé så jag bestämde mig för att göra en blogg av den. Så att andra kan inspireras också.

Jag visade bloggen för moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson idag och han gillade den jättemycket och tyckte att det var ett bra initiativ och också ett sätt att visa på hur enskilda samverkar i ett större sammanhang. Ett nytt och modernt sätt att samarbeta på. Bloggen är nu sökbar via Google också. Det är kul om andra föreningar tar efter. Dessutom ett bra sätt att testa hur det fungerar.

Läs bloggen Marysvaldagbokeu09 här och ge gärna kommentarer också.

Vill man lära sig mer om Europavalet kan man läsa på den här länken:

Sen extra grattis till Johnny Munkhammar som fick en jättebra recension för sin bok i Svenska Dagbladet idag. Kimme håller på och skirver C-uppsats i Socialantropologi och flyktinghantering, har för avsikt att använda Johnnys bok som referenslitteratur.


26:e maj

Apropå affischering - har ni sett den här då. Hans Wallmark med en 42 kvm stor affisch. Större än min lägenhet säger en av killarna som är med i filmen. Den du cs!



Det pågår så otroligt mycket aktiviteter i den här valrörelsen - det är kanonkul. Idag är jag inbjuden till Schlingmann och Co. för att gå igenom moderaternas nätstrategi kring EU-valet. Berättar mer detta sen. (Uppdatering: Om jag nu hinner förstås - nu när jag börjar med den här bloggen, det tar en stund till till City)

Det praktiska får ni ta med valledningen förstås. Jag vill bara inspirera och det ger tydligen effekt eftersom allt fler börjar höra av sig.

Mary


25:e maj

Men vad kul, det blev lite drag här på listan i alla fall. Någonting gott med att jag började kommunicera alltså, då vaknar fler till liv. xx1 skickade ut en ny aktuell aktivitetsplan i morse och jag utgår att alla här på listan har fått den, man kunde inte se vilka som ingick i hennes sändlista. xx2 har också skickat kopia på den planen till alla efter förfrågan från ee.

Det var jättebra, nu vet man vad som är på gång och det är det lättare att vara med och jobba. cs meddelade att han kan hjälpa till en del med affischeringen. (detvar särskilt bra eftersom han har varit affischeringsmäsatre här i många val och har kollen både på plaster och material)

Hur som helst - idag har jag varit ute och affischerat. Gunnar H, Anna Maria och Järkeborn sitter nu på Tuna Station och så fyllde vi på lite i Österskär också.

Vi lärde oss en del förra valet så ett tips är att använda kraftiga buntband (det finns jättebilliga på Claes Olsson och Jula) för de är inte lika lätta att ta ned och förstöra. Det är också bra att ha med en avbitartång så att man kan ta bort de utstickande flärparna på buntbanden. Den är också användbart när man ska städa upp efter förstörelsen (för den får man räkna med, tyvärr). En plattång är också bra och en syl så att man kan göra nya hål om det behövs.

Vi städade upp lite skräp efter folkpartiets trasiga skyltar också. Har valledningen kanske någon kontakt man kan ringa och meddela i folkpartiet så att de kan sätta upp nya affischer där det behövs? De ingår ju i alliansen och det kan vara bra att vara lite juste mot dem. Dessutom så slår det tillbaka på oss alla om det blir skräpigt med valskyltar. xx2 skulle fixa lite brevlådemateiral så jag antar att det delas ut i morgon här.

Om ni har missat Gunnar Hökmarks senaste skojiga film så kan ni se den här. Snacka om självdistans. Riktigt bra.



Sen har partiet lanserat sin reklamfilm inför valet idag också, den kan ni se här



Det är så kul med valrörelser och man vill gärna vara med och bidra, ännu roligare blir det om många är med också. Dels är det kul att träffa moderater och sen är det en viktig sak samtidigt. Att vi vinner så många plaster som möjligt. Som sagt i valledningen sitter xx1, xx2 och xx3. Det är dem ni ska ta kontakt med i alla valfrågor.

Jag bara filosoferar och hoppas att det kanske inspirerar också.

Mary




24:e maj

Hej!

Idag var jag inte på Torget utan har haft fullt upp med att skriva artiklar av olika slag, en del om EU-valet. Dagens bloggpost tar upp vikten av internetnärvaron för de politiska partierna. Att det börjar blir allt mer viktigt kan inte minst förstås av att jag och övrig media är inbjudna till träff med Per Schlingmann om detta i nästa vecka. Då ska moderaternas nätstrategi presenteras. Ska bli intressant. Interaktionen är det viktigaste enligt min mening. Envägskommunikation fungerar inte längre och många politiska partier får tänka om här. Det gör dem också.

Allt fler politiker bloggar och twittrar och kampanjar på Facebook. Anna Maria Corazza Bildt är väldigt aktiv och meddelar var hon befinner sig och vad hon gjort. Gunnar Hökmark likaså. Han har en också speciell kampanjsida som man kan följa och även ladda ner lite material att skriva ut om man får lust att dela med sig till närmaste bekantskapskretsen.

http://hokmark.eu/kampanj/

Personliga kampanjer uppmuntras i den här valrörelsen. Per Schlingmann skriver om detta varje dag på sin valledarblogg. Där lägger han också ut sin dagliga peppningsfilm som ni kanske sett.

http://valledarbloggen.wordpress.com/

Själv ska jag lite senare sätta upp lite EU-affischer vid Tuna Gård station. Fick dem av xx i går.

Jag fick mig en åthutning av Valnämndens ordförande i ett mail idag också, den var rättvis. Detta för att jag igår hade flyttat fram moderaternas valsedlar i valsedelstället. Det var självklart dumt gjort av mig, men jag tänkte mig inte för. Av ren okunnighet visste jag inte att det var valnämnden som hade bestämt i vilken ordning valsedlarna skulle stå i ställen. Blev mest förvånad över att både Feministiskt Initiativ och Piratpartiet låg främst. Men självklart ska man inte röra något i vallokalen utan istället påvisa för valförrättaren om något är fel. Kanske bra att påminnas om den saken för det kanske är fler än jag som agerar spontant. Men jag lovar yy - ska aldrig mer göra om detta. Det får inte bli som när partiet 00 i princip följde med röstare in i vallokalen i Österskär valet 2006. Självklart inte.

Anledningen till att jag skriver den här valdagboken är att jag vill få igång en kommunikation oss emellan. Att andra ska bli uppmuntrade och få lust att berätta om sina personliga upplevelser i valrörelsen och kanske också delta lite mer. Vi kan uppmuntra varandra tror jag. Vi hade en sådan aktivitet kring förra valets affischeringsaktivitet och många uppskattade det då. Minsta grej kan vara avintresse och inspirera andra.

Hittills har det varit lite tunt med några få tappra som varit aktiva, det är synd. Det är ett viktigt val det här. Det kommer fler tillfällen att hänga på alltså. Se nedan listan på aktiviteter framöver. Tag kontakt med xx1, xx2, xx3, det är dom som är valledning och tala om för dem när du tänker vara med.

23 maj

Hej! Skickade en himla massa twittermeddelanden idag om moderater och valet plus en del annat. Det gäller att vara närvarande.

Tog Kimme med mig till Torget där vi träffade kommunalrådet, a, b, c och alltid vår lika energiska Eliza R-Öberg. d, kom förbi och slängde några ord. xx2 var i stan och hämtade valmaterial. Vi snackade och hade allmänt trevligt. Jag haffade några stycken som jag tror kommer att rösta på oss nu. Sonen och jag var på biblioteket och förtidsröstade.

Lade märke till att feministernas valsedlar låg framför våra och flyttade lite diskret tillbaka dem i facket bakom. Detta har jag fått veta var fullständigt förbjudet. Jag gjorde fel för jag trodde att de etablerade och största partierna skulle stå främst, så har jag lärt sedan tidigare val. Men jag borde ha sagt till valförrättaren och inte agerat på egen hand. Fel av mig alltså. Men det borde finnas skyltar vid valsedelsfacken om att man inte får röra dem. Jag tror inte att detta är allmän kunskap. Inte med tanke på att både Fi och Piratpartiet fått sina valsedlar bortplockade. Det är verkligen främmande och kallas valfusk. Jag kommer aldrig mer att göra om det här nu förstås.

Sa till röstförättaren om att lägga ut fler valsedlar eftersom våra var slut. Många hade tydligen röstat under dagen. Lade särskilt märke till att vallängden bestod av lösbladssystem. Märkligt. Ska det vara så? Uppdatering: Det ska vara så har jag fått förklarat för mig nu. Det var jag som trodde att vi kommit längre i denna datoriserade tidsrymd. Men det finns problem med datorer.

Nåväl några gick och några kom. xx2 kom tillbaka med nytt valmaterial och delade ut tröjor, kepsar och lite annat. c, sonen, jag och xx2 tog ner valtältet och xx2 visade på att han är seglare. Det är dom och motorcyklister som kan packa mycket på små utrymmen. Wow.

Sonen och jag tog med ett gäng affischer som familjen Jensen ska underhålla vid Tuna station. I morgon ny dag. Hoppas att många dyker upp. På torget klockan 11.00. Brevlådeutdelning, Arninge, Ljusterö - ja lite av varje står på tapeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar